mandag 6. desember 2010

På flukt.

1STUB ved Malakoff VGS har lest ut På Flukt for en tid tilbake. Jeg vil advare om eventuelle spoilere dersom du enda ikke har lest boken. :-)
På flukt er en bok som handler om Bente og Henrik. Begge er i Oslo på oppdrag fra skolen. De skal lage en oppgave om jenter i innvandrermiljøet i Oslo. Med filmkamera, er de klare på gaten, og intervjuer. Da legger de merke til Yasmeen, som står i en bakgate og signaliserer til dem. Etter hvert blir Henrik og Bente kjent med henne, og det viser seg at Yasmeen har et stort problem…
Boken handler om tvangsekteskap, urettferdighet forbudt kjærlighet og vennskap. Og så er den på nynorsk. Den betegnes som en ungdomsbok, som skal være vanskelig å legge fra seg.
… Vel. Personlig så har jeg en mening om boken, og den er ikke fullt så positiv som boken blir beskrevet som. På flukt er den tredje boken i en serie, og dermed tar forfatteren det som en selvfølge at vi har lest de tidligere bøkene; og vi får ikke noe dybde i karakterene. Nei, helhetsmessig syntes jeg ikke boken er noe særlig dyp i det hele tatt. Jeg mener at handlingen poengterer ting på et overfladisk nivå. Vi ser sjelden ting fra Yasmeen sitt synspunkt, kun fra Bentes, som er født og oppvokst i en norsk kultur – og dermed heller ikke har samme syn som Yasmeen kan ha.
Alt i alt ble vi enige om at boken fortjerner terningkast 4, men personlig syntes jeg ikke den holder vann til 4 engang.
- Claudia.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar